بررسی شغل حسابداری

حسابداری

در تعریف حسابداری بیان شد که حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می‌کند تا سرمایه‌گذارها، اعتباردهندگان، مدیران شرکت‌ها و نهادهای دولتی نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند و حسابدار به شخصی گفته می شود که اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند بنابراین شغل حسابداری و وظیفه حسابدار از اهمیت بالایی در شرکت ها، موسسات و یا هرنوع کسب و کاری برخوردار می باشد.

شغل حسابداری در ایران، از جمله مشاغل پرطرفدار و پردرآمد محسوب می شود. این شغل مانند سایر مشاغل به منظور رفع نیازهای انسان به وجود آمده است و بدیهی است که با پیشرفت و گسترش سازمانها و تغییر اوضاع اقتصادی، هدفها و روشهای حسابداری نیز گسترش و یا تغییر کند. افراد، شرکت ها و سازمانها نیاز دارند تا تصمیمات مالی خود را بر اساس یک سری اطلاعات از پیش تعیین شده و طبقه بندی شده اتخاذ نمایند و حسابدار به آنها برای جمع آوری این اطلاعات در طول سالهای متوالی کمک می کند و آنها را در اختیارشان می گذارد سرمایه گذاری با کمترین ریسک و بیشترین بازدهی بر اساس اطلاعات طبقه بندی شده توسط حسابدار صورت می گیرد.

شرایط و توانایی لازم برای انتخاب شغل حسابداری

رشته حسابداری از جمله رشته هايي است که داوطلبان از هر سه گروه آزمايشي رياضي و فيزيک، علوم تجربي و علوم انساني می توانند جهت شرکت در آزمون حسابداری اقدام کنند و در این آزمون، درس رياضي به عنوان مهمترين درس اين رشته مطرح است. در واقع داشتن استعداد رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسيار بالایی برخوردار است. پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی، فارغ التحصیلان رشته های حسابداری، مدیریت (گرایش های مالی، بازرگانی، صنعتی و دولتی) و اقتصاد می توانند در شغل حسابداری مشغول به کار شوند.  همچنين يک حسابدار بايد بتواند بخوبي گزارش کارهاي خود را ارائه دهد. بنابراين بايد در ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. دانشجوي اين رشته بايد تحمل ساعتها کار در پشت يک ميز و صندلي و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنين بايد دقيق و منظم باشد تا در جمع بندي اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

بررسی شغل حسابداری

موقعیت شغلی حسابدار در ایران

موقعیت های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده می باشد و از پایینترین سطح تا بالاترین سطح را شامل می شود. طبق آمار، افرادی که در رشته حسابداری فارغ التحصیل می شوند پایین ترین میزان بیکاری را در میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها دارند. چراکه تمامی شرکت های کوچک و بزرگ نیازمند وجود یک حسابدار در حوزه کاری خود هستند و همین باعث شده است تا کمترین میزان بیکاری در این شغل باشد. فارغ التحصیلان این رشته پس از پایان دوران تحصیل، می توانند در تخصص های مختلف این رشته فعالیت کنند:

1- به عنوان یک حسابدار می توانید در شاخه های زیر و در سازمانهای مختلف مشغول به کار شوید:
الف ـ حسابداری دولتی که در سازمانها و اداره جات دولتی به عنوان حسابدار مشغول کار شوید
ب ـ حسابدار مالیاتی
– حسابداری در بانکها و موسسات بانکی
– حسابدار مالی در شرکت های تجاری و مربوطه
– حسابداری صنعتی که در واحد های صنعتی و تولیدی باید انجام وظیفه کنید
– همچنین بعد از مدتی اشتغال در این شغل ها و شرکت ها شما می توانید به عنوان مدیر مالی آن شرکت نیز معرفی شوید

2- حسابرسی نیز از دیگر شغل های فارغ التحصیل در این رشته می باشد که به دو گروه داخلی و مستقل تقسیم می شود:

– حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان موظفند تا گزارش رسیدگی های مالی شرکت را به طور هفتگی و یا ماهانه و یا حتی سالانه به مدیر عامل و هیئت مدیره ارائه دهند.این حسابرسان به عملیات تجاری یک موسسه و شرکت رسیدگی می کنند.

– حسابرسان مستقل : این افراد که در موسسات حسابرسی شاغل هستند قرارداد های میان شرکت ها و سازمانها و عملیات مالی و تجاری این صنف ها را بر عهده دارند و باید طبق اصول خاص گزارش خود را برای سهام داران آن شرکت ارائه دهند. این افراد در اصل رابط مستقل میان صاخبان شرکت و سرمایه گذاران می باشند.

حوزه فعالیت در شغل حسابداری

بسیاری از حسابداران با توجه به نوع سازمان هایی که برای آنها کار می کنند، در حوزه خاصی متخصص می شوند مثلا برخی در حوزه بیمه، برخی دیگر در حوزه سلامت و تعدادی نیز در حوزه پیمانکاری فعالیت می کنند.

مکان و ساعات کاری شغل حسابداری

محل فعالیت بیشتر حسابداران در ادارات و شرکت ها می باشد در صورتیکه برخی از آنها در خانه مشغول به کار هستند. اغلب حسابداران به صورت تمام وقت کار می کنند و در زمان هایی مانند پایان سال مالی و یا زمان ارائه اظهار نامه های مالیاتی، ساعات کاری آنها افزایش می یابد.

مزایای شغل حسابداری

1- در حسابداری یک مسیر شغلی و آینده روشن تری نسبت به فارغ التحصیلان سایر رشته ها وجود دارد.

2- فرصت‌های شغلی در این زمینه  پایدار و رو به رشد است و شغل حسابداری، شغلی نیست که نیاز بازار به آن کمرنگ شود.

3- حسابداران فرصت رشد حرفه‌ای دارند و پس از اتمام دوره آموزش حسابداری، به سرعت می تواند پیشرفت شغلی داشته باشد.

4- میزان درآمد حسابداران مطلوب است و شغل حسابداری این امکان را به افراد می دهد که با درآمد خوب این شغل، مخارج زندگی خود را تامین کند.

5- پتانسیل کارآفرینی وجود دارد و حسابداران می توانند شرکت حسابداری خود را راه اندازی کرده و یا به تاسیس اموزشگاه حسابداری اقدام نمایند.

معایب شغل حسابداری

1- به طور مداوم باید برای یادگیری تلاش کرد و حتی پس از دریافت مدرک تحصیلی، می بایست در پی یادگیری و به روز کردن اطلاعات خود باشید.

2- کار حسابداری تا حدودی کسل کننده است، در واقع هیچ لحظه‌ی هیجان انگیزی را در حین کار نباید انتظار داشته باشید. کار هر روزه با اعداد، کسل‌کننده و مسئولیت اداره‌‌ی امور مالی شرکت، بسیار سنگین است.

3- شرایط کاری شغل حسابداری پر استرس است چراکه باید دقت کنید حساب‌ های شرکت یک ریال هم جا به جا نشود و آمارها دقیق باشد.

وظایف حسابدار

وظیفه حسابدار به طور خلاصه، شامل انجام مراحل ثبت، تهیه گزارش و ارائه آن می باشد؛ یک حسابدار اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده های مربوطه را در نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم بخشیده و طبقه بندی می کنند. و در نهایت، گزارشات و صورت های مالی را تهیه می نماید که این گزارشات مبنای تصمیم گیری اشخاص ذی نفع مانند مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و غیره می باشد. در ادامه به سایر وظایف یک حسابدار می پردازیم:

1- ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری از اصلی ترین وظایف حسابدار است ولی با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه نرم افزار صورت گرفته است، امروزه کمتر سازمان، شرکت، فروشگاه، تولیدی و یا اداره ای به صورت دستی رسیدگی می کنند.

2- تهیه و بررسی صورت های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور.

3- محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات ها

4- ثبت درآمدها و هزینه های شرکت و کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت

5- تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات مالی قانونی

6- ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها. در انجام این مرحله نیز می توان از امکانات موجود در نرم افزار حسابداری بهره برد.

7- ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت

8- پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود.

Call Now Buttonتماس با ما